Gospodarka oparta na wiedzy - większość z nas słyszała przynajmniej raz to określenie, ale nie wie, co ono tak naprawdę znaczy. Gospodarka oparta na wiedzy jest jednym z warunków innowacyjności, stałego postępu, ludzkiej kreatywności zapewniającej rozwój służący ogółowi.
Jednym z elementów takiego modelu gospodarczego są szkolenia. Na konieczność kształcenia ustawicznego wskazują od dawna menedżerowie we wszystkich branżach. Świat zmienia się bardzo szybko i nawet w ciągu studiów może się zdarzyć, że ich program staje się nieaktualny, nie wspominając już o sytuacji, gdy ktoś całe życie zawodowe bazuje na wiedzy wyniesionej z uczelni.
Warunkiem pozostawania w grze, podążania za trendami są właśnie szkolenia. Jednak szkolenia powinny być dobierane po profilu firmy, charakterystyki stanowiska - niech każdy rozwija się w swojej dziedzinie, a pożytek będzie mieć z tego cała firma.
Nie powinno się wysyłać całej załogi na jedno, to samo szkolenie, ponieważ każdy pracownik potrzebuje w swojej pracy czegoś innego, co wykorzysta podczas wykonywania obowiązków, obmyślaniem projektów, najlepszych rozwiązań. Szkolenia należy dobierać do specyfiki stanowiska.
Inaczej wygląda również motywacja personelu. Nagradzanie, motywowanie, mobilizowanie, aktywowanie wszystkich pracowników w jednakowy sposób nie przyniesie spodziewanych efektów i może doprowadzić do zgrzytów. Część pracowników będzie rozgoryczona, że nie docenia się jej tak jak powinno. Inni zaczną myśleć o odejściu z firmy, ponieważ uznają, że nie będą się w niej rozwijać.
W takich sytuacjach konieczna jest organizacja imprez integracyjnych. Trzeba stworzyć ze zbioru indywidualności zgrany kolektyw, który będzie stać za sobą murem, pomagać jeden drugiemu (również w sprawach pozazawodowych).